Jangan Malu Arrahnu Emas, Tapi Malulah Pinjam Duit Orang

Jangan Malu Arrahnu Emas, Tapi Malulah Pinjam Duit Orang

ada orang malu nak masuk “arrahnu aka pajak gadai” tapi tak malu pula bila nk pinjam duit orang…🙄

mindset macam ni perlu dibuang jauh2..
buat apa nak malu nak pergi gadai barang kemas sendiri??
ingat ni orang yang ada emas sudah tentu dia ada DUIT…

lagi 1 pernah jumpa katanya malu nak masuk arrahnu.. lebih baik jual terus..
tak perlu fikir bayar hutang kat bank..
tapi rugi lah kita sbb dah tak ada aset..

saya nak share sikit..
saya masukkan emas saya dalam arrahnu untuk modal perniagaan.
saya dapat duit cash..
bila dapat modal dari perniagaan,
saya bayar semula untuk keluarkan barang kemas saya..
boleh je bayar sikit2 tiap bulan..
walaupon ada cas “upah simpan” tapi tetap berbaloi kalau kita tebus semula emas kita..
tu la aset waktu kita susah nanti..
Tak rugi beli emas sebab emas pelaburan jangka masa panjang..
cuba tanya mak2 kita yang ada barang kemas.. berapa harga masa dia beli..
dan berapa harga sekarang kalau dia jual…

jom kita main kira2 .. contoh je ye dibawah..

tahun 2000 harga emas lebih kurang rm35 1g
tahun 2020 harga emas rm245 1g (contoh)

katakan lah beli emas 20gram

tahun 2000 👉 20 gram x rm35 = rm700
tahun 2020 👉 20 gram x rm245 = rm4900

kalau pergi jual emas 20g skrg , hrga emas 210 (contoh) .. dalam tangan dh ada RM4200…
RM4200 – RM700 = RM3500… untung boskuuuu😬

Apa pun EMAS penyelamat paling cepat bila ada kecemasan ✌️

Orang tue ada emas sebab orang tue berduit
Masuk ar rahnu, urusan dia dgn bank. Pandailah dia urus.
Masuk ar rahnu dengan pelbagai tujuan.
Orang nak bisnes pun kadang masuk emas ke ar rahnu.
Barang kemas pun selamat.

Dulu.
Saya ada kenal sorang akak tue.
Dia masuk barang kemas ke ar rahnu.
Dapat duit, dia beli lagi barang kemas baru.
Bulan-bulan bayar ar rahnu, cukup time dapat tebus semula barang kemas.
Jadi banyak barang kemas dia.

kredit : chenta mul’aein, salwa ishak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Open chat