FAIZ SAAID

BLOG ORANG SELANGOR

Rumah Kontena Atas Tanah Sendiri Alternatif Bijak

Rumah Kontena Atas Tanah Sendiri Alternatif Bijak

Ada pelbagai cara nak miliki rumah… ada yg ikat loan puluh2 tahun… ada yg tunggu duit graduiti atau kwsp baru beli… ada yg bayar cash by progress (selalunya businessman lah yg buat mcm ni) beli masa rumah belum siap…

Bila dah siap dah habis bayar..xde rugi duit interest.

Tapi ada juga yg buat sikit2 mcm atuk nenek kita dulu… beli tanah… buat rumah kecik satu bilik dulu… bila anak dah bertambah… dibesarkan rumah tu… tambah bilik… besarkan dapur dan sebagainya… yg penting xde hutang

Rumah dlm gambar ni sorang kenalan saya di jalan kebun yg punya… dia bernasib baik sebab bapa dia dulu berpandangan jauh beli tapak rumah ni tahun 90an dulu x sampai 10k… sekarang harga tapak rumah je dah lebih 100k..

So teladannya … belilah tanah utk anak cucu kita dimasa depan…murah2 kat kampung pun xpe…

Dia pulak bukanlah org berduit…nak sewa rumah kat shah alam ni mahal… nak beli rumah apatah lagi…harga mampu tgk je…

So dia beli 2 biji kontena dan buat sikit2 besarkan rumah tukang sendiri supaya menjadi sebuah rumah. Sebiji kontena terpakai 20kaki harganya dalam 4-5k sebiji.
Sekarang dia sekeluarga duk dalam rumah ni…

PKP ni dia xde kerja… tapi atleast dia ada rumah..walaupun rumah x siap… tapi bungalow! Comel juga design rumahnya… semoga rumah ni siap sempurna juga nanti inshaAllah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Open chat