USAHA SIKIT – Jangan Jadi “DORA” , Benda Depan Mata, Tapi Malas

USAHA SIKIT – Jangan Jadi “DORA” , Benda Depan Mata, Tapi Malas

Hari ini dah berapa kali anak anak kami pasang dorang, agaknya dah boleh cecah seribu dua puluh lapan kali rasanya. Macam macam perangai sungguh Dora kat atas ini. Hahahha, nak kata lawak pun ada, biasalah rakyat Malaysia darul TROLL, setiap benda ada je nak lawak, troll. Tapi aku fikir balik, ye, betul. Ini masalah kita, tak boleh nak usaha sikit. Benda dah depan mata, tapi perangai, aduh mengalahkan keldai.

USAHA SIKIT , BUKAN MACAM DULU

Kita patutnya jangan jadi macam dora kat atas tuh. Hahaha, dora yelah dia nak belajar, dia minta budak tolong jawabkan untuk dia. TApi kita ini bukan budak. Kita dah besar, kita kena usaha sikit. Ye, berani gerak sikit tengok. Semua benda dalam Malaysia ini dah ada, dulu ye zaman mak bapak kita ini, depa semua susah, internet semua takde, jadi lain, benda yang mustahil tuh, memang mustahil.

Tapi zaman kita ini semuanya dah ada, apa kau nak ? Semua benda ada depan mata, kau nak belajar jadi doktor gigi pun kau boleh tengok youtube, kau boleh belajar dekat google. Tapi setakat nak tambah duit extra, nak cari extra income sebab duit gaji nak kena potong, kau kena usaha sikit je. Semua benda dah depan mata, yang penting kau teruskan berjuang. Tak perlu nak salahkan orang lain, tak perlu salahkan tuhan, Tuhan lagi tahu kerja DIA berbanding kau.

Sikap ini bukan main-main, mungkin masa kecil, kita dah diajar, semua benda mak bapak kita bagi, jadi kita pun senang hati. Tapi yang kelakarnya, sikap kena suap, kena buatkan, kena tolong sampai dah besar panjang pun kena tolong jugak, jawabnya nasiblah kau, sampai bila kau tak membesar, matang. Jangan sampai kita tak boleh berdikari, habis kau kena buli dengan ahli politik yang menabur janji.

DORA COMEL, TAPI JANGANLAH JADI MACAM “DORA”

Akhir kata, kau tengok kartun kat atas ini, ye kelakar nak mampus. Siapa yang tengok dora, dia fahamlah. Tapi kalau tengok dasar, kau tak nampak, kartun ini besar maknanya. Aku pun takut nak jadi macam “DORA” nih. semua benda depan mata, usaha sikit lah. Macam buat shaklee ini, banyak benda upline buatkan, usaha sikit tengok balik nota nota lama. Jangan jadi “DORA”, tanya itu ini begitu begini. Hhahaha, masa kecik DORA comel, masa besar pun macam DORA, jahanam !!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge